Borderline -leva med en diagnos

2009-04-08
08:35:49

Jag är en Uggla
Hej Hallå!

Igår var jag hemma hos min mormor, och hon visade mig våran släktbok, från mammas sida asså, en avlägsen släkting har släktforskat och gjort en bok men allas namn och födesledatum & dödsdatum för de som är döda, boken gjordes på 70-talet tror jag så den yngre generationen finns inte mer, så boken behöver uppdateras med det är en annan sak.
Det börjar på 1700-talet, med efternamnet Uggla. En finsk kille, Johans, och en svensk flicka, Johanna, gifte sig och tog efternamnet Uggla och det var de som startade våran släkt ;)
Det är så jävla häftigt att läsa om och jag har länge velat släktforska, men nu behöver jag inte det för allt finns i boken, från 1700-talet någongång till 1970 någongång! Så jävla ballt!
Och genom att titta lite snabbt i boken fick jag reda på att jag är inte bara svensk, utan Johans, är född i Louisa, eller liknande, i södra Finland, då är jag ju ursprungligen svensk-finsk!
Och inte bara det, vi har många svenska & norska kungar i släkten, så då är jag norsk också!
Fick reda på att vi är en adelsfamilj, och att vi har några kända personer i släkten det visste jag, men fick reda på en till!
Jag visste att vi var släkt med Vanja Lundby-Vedin, som nu stavar Vanja med W och Vedin med W, hon är LO:s ordförare sedan 2000! Hon är min mormors kusinbarn!
Och de är lika tycker jag!



Och sedan visste jag inte om att vi var släkt med någon Hårfager! Han var norsk och han var tydligen norges första regent.  Vet fan inte hur vi är släkt men det skitesamma haha!
Och någon kung som hette Ladulås !

Och sist men inte minst är vi släkt med Magnus Uggla, artisten! Allt kommer ju från efternamnet Uggla så det är inte så konstigt att vi är släkt!



Sedan går det rykte om att vi är släkt med Gustav Vasa, men det är inte säkert^^

Haha, snacka om familjehistoria! Och vi är tydligen en utav sveriges mest talrika adels släkt!
Har till och med en egen hemsida, uggla.info !
Nu ska jag göra annat, puss & Kram!

Kommentar:
#1: ellinor

wow, värsta känsissläkten ju ;D och vet du, jag har för mig att jag också är släkt med gustav vasa! och om du också är det innebär ju det.. att vi är släktingar! hehe (: woho <3

2009-04-08 @ 10:50:27
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: