Borderline -leva med en diagnos

2008-02-14
16:03:00

Om hur jag mådde och skolan

Nu kommer det om hur jag mådde då och skolan.

Johannas Mående


När Johanna tänker på hur hon har det ser hon mest problem. Hon har haft självmordstankar för att hon mår dåligt. Hon tror att till stor del beror på hennes pappas beetendn. Vetskapen om att pappa ska flytta gör att hon mår bättre. Hon känner sig ibland orolig och ledsen att det kanske inte kommer att ske. Hon vill aldrig mer behöva se pappa dricka alkohol och har ingen önskan av att ha kontakt med honom efter att han flyttar. Hon känner att hon,hennes mamma och systrar kommer att kunna umgås mer normalt hemme,te x se på TV i vardagsrummet tillsammans, och därmed må bättre.


När Johanna vill prata någon vuxen om hur hon mår och har det vänder hon sig till sin mamma. Ibland pratar hon med sina systrar och mormor. Tidigare har de i familjen inte pratat om hur de har det hemma,men nu kan de också diskutera detta. Johanna har också pratat mycket med sin kusin Jim. Johanna tycker att han är ett bra stöd för henne. Våren 2002 gick Johanna 4-5 gånger till BUP på samtal för att bearbeta övergreppen hon varit utsatt för. Johanna tyckte inte att samtalen gav henne något och slutade. I skolan har hon träffat en kurator ett par gånger,men vill inte fortsätta med det. Johanna tycker att det är svårt att prata och förklara hur hon tänker och känner. Hon tycker att det är lättare att uttrycka sig i skrift och skriver dikter. Till hösten ska hon pröva att ha mailkontakt med den kvinnliga kuratorn på skolan,för att på så sätt "prata" med en annan vuxen.
( kan ju säga direkt att det inte blev så )



Skolsituation

Johanna går i Ribbyskolan. Hon är skoltrött sedan ett par år tillbaka. Hon gör inte sina läxor och har en del frånvaro. Johanna säger att hon ibland stannat hemma från skolan även om hon inte varit sjuk. Hon har ofta ont i magen. Johanna kände sig mobbad på lågstadie. Hon utvecklades fysiskt redan då,vilket klasskamraterna retade henne för. När Johanna började årskurs 4 satte hon upp en tuffare attityd och blev den "coola" Johanna. Detta säger hon att hon visar genom att använda smink,prata och klä sig coolt. Johanna upplever fortfarande ibland att andra tittar snett på henne.

I skolan tycker Johanna att matematik och fysik är svårast och att svenskan är det hon har lättast för. Hennes drömyrke är att bli modell eller skådespelare (whatafuck haha, inte längre kan jag säga). För att nå detta mål säger Johanna att hon kommer att börja studera ordentligt i årskurs 8 för att få godkända betyg. Hon kommer då att göra som sin storasyster Yennie som är väldigt engagerad i skolarbetet. Johanna vill bli lika duktig som sin storasyster är i skolan.

Under utredningstiden har Johanna och mamma haft möte med skolan och ordnat åtgärdsprogram för Johanna. Detta innebär att Johanna får extraundevisning i matematik, vilket Johanna säger är mycket bra. Hon tycker bra om matematikläraren. Johanna försöker göra sina läxor oftare för att kunna följa med bättre på lektionerna, vilket i sin tur förhoppningsvis leder till att hon tycker att skolan kommer att kännas mer kul att gå till.

Johanna har träffat kuratorn J.P på skolan tå gånger. Ett tredje möte var inbokat, men blev inte av. Johanna vill hellre ha kontakt med den kvinnliga kuratorn A.N. Då hon tycker det är lättare att uttrycka sig i skrift än i tal ska de prova att ha mailkontakt till höstterminen. Johannas mentor är föräldrarledig. Biträdande rektor på skolan förmedlar vad han fått veta av mentorn:

Mentorn bedömde att Johanna inte mådde bra i vintras. Under utvecklingsamtal har mentorn sagt att hon tycker Johanna skulle träffa kuratorn, vilket påbörjades. Johannas frånvaro hade ökat, men då bedömdes inte att åtgärdplanerna behövde göras.
Som ni har läst innan går jag nu omvårdnadsprogrammet och trivs verkligen jättebra och vill bli barnsjuksköterska. Helst på onkologen = Canceravdelning.

ha det bäst // Yoniz


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: