Borderline -leva med en diagnos

2010-11-22
18:33:29

Förlåtelse?
Måste man förlåta för att kunna gå vidare? Det finns saker som är oförlåtna, och som inte går att förlåta. Ska det hindra mig från att leva, leva mitt liv som jag vill? Är förlåtelse verkligen svaret? Svaret på ett bra liv utan det stora tunga ryggsäcken som jag bär med mig? Jag vet att den alltid kommer att finnas där, men den behöver inte vara så tung, och den har blivit mycket lättare under detta år, inte så lätt som jag vill, men tillräckligt för att jag kan gå vidare. För att bli av med den sista lasten, måste jag förlåta då? Eller finns det en annan lösning? Jag känner att jag inte kan förlåta vissa saker, och det tynger mig att tänka på att förlåtelse är det enda svaret. Men det måste finnas en annan lösning, right?!

Kommentar:
#1: ellinor

jag tror inte att man måste förlåta, men för sin egen skull måste man nog ändå acceptera vad som hänt för att kunna gå vidare, och inte vara fast i det förflutna. läste faktiskt i en bok, ann heberleins, att hon trodde att förlåtelse endast var nödvändig om man skulle fortsätta umgås med personen.. typ om en kompis gjort något dumt, eller en pojkvän varit otrogen, och man vill fortsätta umgås med personen.. då är förlåtelse nödvändig för att relationen ska kunna fortsätta! men om det handlar om en person man inte vill fortsätta träffa, då behöver man inte förlåta den. då kan det till och med vara respektfullt mot en själv, att inte förlåta att den kränkt en.



oj, hehe, det blev långt! men jag hoppas att du förstår vad jag ville få fram :) jag tyckte att det var tänkvärt när jag läste det!



KRAM PÅ DIG <3

2010-11-24 @ 22:34:32
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: