Borderline -leva med en diagnos

2010-01-21
14:41:34

Som att leva i en bubbla.
Andra märker nog inte av mina ångestattacker, men inombords blir jag helt paralyserad, får svårt att andas, svettas, och kan knappt tänka. Social fobi är en sjukdom. Man tackar nej till allting, man blir nervös bara av tanken av att gå/åka någonstans. Man får ångestattacker, den fysiska och psykiska reaktionen vid social fobi är mycket kraftigare än vid blyghet, för ofta jämför man social fobi med blyghet.

För att slippa den starka ångesten drar man sig undan allt fler sociala situationer, oftast när man lider av social fobi så har man även något som kallas förväntansångest, vilket innebär att bara tanken av sociala kontakter framkallar ångestattacker, och de attackerna är oftast mycket värre än ångesten man väl känner när man gör något socialt.

Det blir en ond cirkel. Och efter en ångestattack blir man jättetrött, vill sova. Många förstår nog inte att social fobi är en sjukdom, men det är det. En sjukdom som tär på en inifrån och ut. Som jag inte vill ha, men som jag har, och anpassar mig efter, och tyvärr får andra i min närhet också göra det.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: